onsdag 12 augusti 2009

Call it a ritual

Igår bestämde jag mig helt spontant för att åka till Kungstorget och se Junior Boys. Skulle kanske stå med en kompis, men de hade lyckats tränga sig längst fram där det fanns ytterst lite plats. Så jag hittade underbara Mini-Alma som jag stod och dansade med istället. Så träffade jag kompis senare.

Junior Boys var kanske inte jättelivad live, men de är fortfarande ett bra band, från Kanada av alla ställen. Ofta ses Kanada bara som en blek, kall granne till grannlandet, men på sistone har jag faktiskt upptäckt att det finns en hel del bra grejer från Kanada. Därför hade jag tänkt att slänga lite uppmärksamhet åt deras håll. Förutom att de har uppfunnit Trivial Pursuit och är moder till Bryan Adams och Celine Dion och dylikt trams har de klassiker som Alanis Morisette och Joni Mitchell. Dessutom har de en hel hög med band som spelar någon sorts rock med inslag av både electronika och folk, såsom Arcade Fire och Wolf Parade.


Wolf Parade är ett alldeles underbart band som förtjänar att få en liten egen text om sig. Bandet har två sångare som båda två har mycket karismatiska röster. Det bästa med bandet är att båda två har en hel hög med sidoprojekt i samma anda, så man får en massa bra band på köpet. Jag tycker att Wolf Parade släppte an av fjolårets allra bästa skivor - "At Mount Zoomer" (känn på den Glasvegas) och de förtjänar mycket mer uppmärksamhet än vad de får idag. För när Spencer Krug sjunger så känns det i själen.

Därför har jag gjort en alldeles ny spellista med Kanadas stoltheter. ;) Enjoy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar