onsdag 4 november 2009

Happyland


Bara för att jag är utomlands kan det tänkas att jag inte har lika stor koll på svensk musik längre, vilket säkert till viss del kan stämma. Men jag är inte helt uträknad än, och därför är jag nu en train de ladda ner Amanda Jenssens nya skiva. Och jag är lika chockad som alla andra.

Alla vet att jag kan framstå som en musiksnobb, vilket inte stämmer fullt ut, men ändå. Så när någon som har varit med i Idol släpper skivor som faktiskt inte bara är lyssningsbara, utan unika och kreativa, så blir jag lite förvirrad. Idol är ju till för att vi ska skratta åt de dåliga som audiotonar, reta de som tror att de kan bli popstjärnor, och råsåga alla som faktiskt släpper skiivor och är kända i en månad eller två. Men sedan kommer lilla fröken Jenssen och vänder upp och ner på allt och är ascool. Vad är det som händer med vår värld?

Jag säger som en kritiker: »Fortsätter envist att bygga en karriär som definitivt kommer att vara längre än en tonartshöjning av Marie Picasso.« Och sedan väntar jag på att skivan ska landa medan jag kollar på henes nya video.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar