torsdag 14 maj 2009

Rocken spelar ingen roll längre

Jo, jag erkänner. Jag är i lite schlageryra. Det är kanske böggenen som spökar, men jag kan inte hjälpa att tycka att Eurovision är hysteriskt roligt. Och det värsta är att det faktiskt finns en handfull låtar i år som jag faktiskt gärna lyssnar på i verkliga livet också. Hemska tanke.

Men en fruktansvärt frustrerande sak som spektaklet varje år för med sig är en lavin av kritik och krönikor med titlar som "Skandal" och "Grannröstningen har mördat ESC". Varje år är de svenska "experterna", liksom svenska folket i allmänhet, chockade, CHOCKADE! över att Sverige inte kommer något bra, även om vi, så klart, alltid har den i särklass bästa låten. Och det är bara Öststaterna som vinner, enbart tack vara sitt geografiska läge. Jag blir så trött på det. Jag skulle bara vilja tryck ner deras ansikten i resultaten de senaste åren. Sverige röstar i första hand på Norge, Finland och Danmark, och i andra hand på de länder som faktiskt vinner. Vi röstar på våra grannar, och sedan som alla andra. Vi är förmodligen de största grannröstarna i Europa. Men det väljer våra ljuva "experter" att inte lyssna på.

Nä, snälla lilla Sverige, inse för det första att vi gör samma sak själv, för det andra att den mest populära låten får röster från hela Europa och för det tredje att det bara är en pinsam tävling, där egentligen inga låtar har något med riktig musik att göra. Don't take it all so bloody serious.

I have spoken.

2 kommentarer:

  1. "Varje år ställer minst hälften av länderna upp med ett attraktivt ungt stjärnskott som struttar fram som Madonna, men som sjunger likt korna i den beteshage hon kommer ifrån."

    Sverige har självklart ALLTID bästa låten. Att vi kommer sist är det ingen som förstår. Då skyller vi på alla andra och anklagar dem för grannröstning. Plus att det är FIASKO också. (= Sveriges absoluta favoritord)

    Hoppas du har det bra nuförtiden, gamle skolkamrat!

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det. Fiasko, och skandal. :D

    Jo, jag har det alldeles fint. Hoppas livet leker för dig också.

    SvaraRadera